Persbericht
29 januari 2018
Club Direct Omwonenden Lelystad Airport doet niet aan politiek geroeptoeter
In een rondetafelgesprek op Lelystad Airport tussen beleidsmakers en belanghebbenden hebben de
direct omwonenden een kritische noot geplaatst bij het proces. “De manier waarop sommige politici zich
publiekelijk menen te moeten uitlaten over het proces - terwijl de uitkomsten nog niet bekend zijn - en de
betrokkenen daarbij, levert geen enkele bijdrage aan het proces rondom de ontwikkeling van LA.”
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat liet zich wegens ziekte vervangen door
Jan Hendrik Dronkers, directeur generaal bij dat ministerie. In een gespreksronde van een klein uur hebben
Monique Verhoeven namens stichting Club Direct Omwonenden en Rob ter Haar namens de Lelystadse
Boer kort hun achtergrond, standpunten en beleving naar voren kunnen brengen.
Verhoeven: “CDO is geen actievoerende partij. We hebben als belangenbehartiger vanaf het begin, jaren
geleden, gekozen voor een kritische maar constructieve houding aan de Alderstafel. Aan die Alderstafel is de
hele problematiek rond de aanvliegroutes al jaren onderwerp van gesprek. Dat kan voor niemand aan de tafel
een verassing zijn. Verhoeven wil benadrukken dat het CDO niet van plan is aan het politieke geroeptoeter
mee te doen.
“Ondertussen wordt van ons wel gevraagd om, terwijl wij als gebied met behoorlijke geluidniveaus
geconfronteerd gaan worden, de uitkomsten van het werk van het ministerie af te wachten. Met het
ministerie is afgesproken dat de uitkomsten van de nieuwe MER eerst ook langs ons, de direct omwonenden,
gaan voordat het in de publiciteit komt. De actualisatie van de MER mag geen inhoudelijke discussie meer
opleveren. Als CDO hebben wij het standpunt ingenomen dat we de uitkomsten daarvan afwachten. Op die
manier kunnen we in vertrouwen en op basis van feiten met elkaar in gesprek gaan.”
De afgelopen jaren hebben de direct omwonenden zich nadrukkelijk gericht op het verkrijgen van garanties
voor de kwaliteit van de agrarische voedselproductie in het gebied. Daarover zijn met de rijksoverheid goede
afspraken gemaakt als het bijvoorbeeld gaat om gewasmonitoring
31 maart 2015
Met het publiceren van het nieuwe LuchtHavenBesluit ( LHB) voor Lelystad Airport (LA) wordt de ruimte geschapen voor de luchthaven om te groeien naar 45.000 vluchten in 2043. Gelijktijdig met deze publicatie is ook het daarmee samenhangende convenant “voedselveiligheid en nadeelcompensatie LA” ondertekend. De ondertekening van het convenant is een belangrijke zaak voor de agrarische ondernemers, die het CDO vertegenwoordigd..
Het gevoel daarbij is dubbel. Aan de ene kant zitten wij helemaal niet te wachten op uitbreiding van het vliegveld. Ons woon-werk- en leefklimaat zal daar zonder twijfel onder gaan lijden. Daar staat tegenover dat we zeker de afgelopen 2-3 jaar bij het ministerie en anderen en ook aan de Alderstafel, een open oor hebben gevonden voor onze zorgen. Het convenant is het resultaat van de inspanning van velen en wordt door de omwonenden als een zeer belangrijk onderdeel gezien van de uitbreiding van het vliegveld. Door dit convenant is gewaarborgd dat de agrarische bedrijfsvoering (in dit gebied toch al gauw goed voor tussen de 40-60 mio per jaar) in de pas kan lopen met de toenemende vliegbewegingen en met de rapportages die worden opgesteld kan worden aangetoond wat de kwaliteit van onze producten is. Dit alles overziende staan wij als CDO niet te juichen maar zijn wij wel tevreden met het bereikte resultaat.
De komende jaren zal het CDO) zich voor de direct omwonenden blijven inspannen om ervoor te zorgen dat de aantasting van het woon-, leef- en werkklimaat zo minimaal mogelijk zal zijn. Het gaat dan om de implementatie van de geluidisolatieregeling, maar ook om alle randverschijnselen rondom de groeiende luchthaven heen, zoals het gebruik van de extensieregeling, etc. Zij zal dat blijven doen vanuit een constructieve, maar kritische houding. Deze houding heeft ook het optreden van het CDO in de afgelopen periode gekenmerkt.